Taas tuli tarve kirjoittaa, kun täällä höperöidyn hissukseen neljän seinän sisällä. Tuli vähän takapakkia ton flunssan kanssa, mutta eiköhän se tästä, kun maltan vielä hetken...
Eilen oli tosiaan facebookin ja twitterin avulla mahdollisuus pommittaa Japania ja sen eri instansseja delfiinien teurastuksesta, jota on kovasti nyt muutenkin nostettu ihmisten tietoisuuteen ympäri maailmaa. Se pienen albinodelfun emo teki itsemurhan, kun siltä riistettiin tuo poikanen. Delfiini on ainoa eläin, joka osaa tehdä itsemurhan: se vain lakkaa hengittämästä eli kyse on hyvin hyvin älykkäästä eläimestä. Delfiini on mun voimaeläin. En ole koskaan livenä niitä nähnyt enkä delfinaarioissa halua nähdäkään eli Suomessa yksi tapa on boikotoida Särkäniemeä, koska siellä on delfinaario ja sitä yritetään nyt saada sulkemaan ovensa. Toki siihen liittyy paljon problematiikkaa siellä olevien delfiinien osalta, mutta pääasia lienee, ettei toiminta jatkuisi.
Mä oon ollut joskus sirkuksessa ja kerran kai tivolissa ja mä en pidä niistä. Olin aika nuori silloin, mutta mua jotenkin ahdisti se, kun ne eläimet joutui pienessä tilassa tekemään jotain temppuja, mitä ne ei todellakaan luonnollisissa olosuhteissa tekis. Toki se voi olla ihan piristävääkin, mutta en oikein tiedä mille eläinlajille? Tekeekö koirat mielellään temppuja? Makupalojen tähden ilmeisesti, kissat nyt hyppelehtii mitä ihmeellisimpiä kuvioita, mutta ihan omiin tarkoituksiinsa.
No niin eli toi twiittaus oli ihan hauskaa: mä en oo twitteriä kauheesti harrastanut, mutta se tili mulla oli (sielläkin) luotuna, joten sitten vaan ohjeiden mukaisin hashtageja pommitin menemään. Niitä oli 89 yhteensä ja mä sen vähän yli tunnin aikana sain 129 twiittiä eli copy paste ja twiittaus. Mutta se oli kivaa ja tuntui, että voi tehdä EDES jotain. Se uutisoitiin eri puolilla maailmaa ja aktivismi jatkuu tietenkin edelleenkin. Suosittelen lämpimästi katsomaan elokuvan The Cove, joka on aikamoinen shokkiherätys asiasta, josta itse en sitä ennen tiennyt yhtään mitään. No se tästä aiheesta :)
Ja takaisin kotimaahan: kannabiksen dekriminalisointi on herättänyt laajaa keskustelua, jotka siitä vain uskaltavat puhua. Mä en tajua oikeesti: miksi siitä on Suomessa NIIN vaikea puhua ihan järjellisesti? Tää ei oo nyt mitenkään muuten mun sydämen asia, mutta kantani taisin jo kertoakin: lähinnä toi kyvyttömyys puhua jopa yhteiskunnallisella tasolla on varsin kummallista. Ihan tietoiskumaisena laitan tähän tänään Valviran sivuilta hakemani tiedon alkoholin kulutuksesta viime vuodelta: "Alkoholijuomien tilastoitu kulutus oli viime vuonna 42 miljoonaa litraa absoluuttialkoholia. Asukasta kohden laskettuna tämä on 7,7 litraa. Tilastojen mukaan kulutus väheni edelliseen vuoteen verrattuna 5 prosenttia. Todellisuudessa väheneminen jäi pienemmäksi."
Aika järjetön määrä, kun huomioidaan kuinka paljon Suomessa on ihmisiä, jotka eivät juo yhtään tai jotka juovat todella paljon vähemmän. Ja tuossa luvussa on kyseessä siis puhdas etanoli eli sitä kun lähdetään laimentamaan niin määrät litroissa kasvaa. Olin itse aika järkyttynyt noista luvuista. Toivottavasti keskutelu tästäkin jatkuu rakentavassa hengessä, vaikka en oikeesti tiedä onko se edes mahdollista.
Ensi viikolla meillä on siis tutustumiskäynti Naulakallion Kuuselaan. Se vähän ahdistaa, koska vääjäämättömästi myös siten Hennan lähtö konkretisoituu enkä tiedä mitä sitten tapahtuu. Oma toiveeni on, että Henna saisi apua siihen, että pääsisi kouluun takaisin kiinni ja ehkäpä vielä motivoituisi kunnolla...wishfull thinking...Maybe :)
Joka tapauksessa muutos on iso ja raskaskin, varmasti meille kaikille. Tuli muuten mieleen, että eilen tuli tasan vuosi siitä kiireellisestä sijoituksesta, mikä romahdutti koko siihen astisen elämän aika säleiksi. En halua muistella sitä, mutta päivämäärä tuli mieleen. Outoa muutenkin, kun perhekoko niinsanotusti on pienentynyt viidestä kolmeen ja nyt se pienenee vielä kolmesta kahteen. Hassua, kun tuntuu, että vähän aika sitten lapset oli pieniä ja oikeastaan silloin koko mun maailma, nyt on ollut jo joitakin vuosia itsenäistymistä tai vähintäänkin irtiottoa. Siitä tulee mieleen se Gibranin runo sekä Hectorin biisi Jatkuvuus, Queenin Show must go on myöskin. Niin se elämä menee, aika rientää, joskus paljon nopeammin, kuin tahtoisin.
Katsoin tänään Areenalta Inhimillisen tekijän Rintasyövästä, jossa yhdellä naisista oli ollut jo neljä kertaa rintasyöpä. Ei sitä voi tajuta edes ajatuksen tasolla: neljäs kerta kuulee sen musertavan uutisen. Huh. Siinä oli puhetta myös siitä harhasta, että niin kuin itsellänikin, monilla on semmoinen käsitys, että rintasyöpää hoidetaan nykyään niin hyvin, että sehän on piece of cake, ikäänkuin. Mutta ei se ole. On ihmisiä, joilla se tosiaan uusii tai joilla hoidot eivät auta yms. Eli ne helposti unohtuu, kun on se käsitys, että rintasyöpä on ns.kevytsyöpä. Kannattaa katsoa, jos suinkin kiinnostaa.
Nyt kun mulla on toi sekava lankakasa tossa lattialla, mä ajattelin aloittaa virkkauksella. Selvittelen sitä kasaa kyllä lisää huomenna, mä oon sitä yhden kerran purkanut ja ehkä se näyttää pahemmalta hommalta sit loppujen lopuksi mitä se onkaan. Toivotaan niin. Mulla on itse asiassa vieläkin tallella semmoinen viininpunainen villapuseron etu-ja takakappale, jotka olen ihan itse kutonut siis varmaan joskus kahdenkympin tienoilla, mutta hihoihin asti en päässyt. En halunnut kuitenkaan sitä hävittää, koska työ on "keskeneräinen"; saiskohan sillä jonkun ennätysen rikottua, jos kutois hihat ja tekis valmiiksi?? Ehkä maailman nopein tai jotain...No joo, tykkään siitä väristä ja siihen voisi tehdä vaikka erivärisetkin hihat. Tosin mulle se ei enää mahdu, koska olin puolet kaposempi silloin, mutta ehkä sen vois jollekin antaa. Tai ehkä mä mietin sitä sitten, KUN (ei jos vaan kun) mä saan sen kokonaan valmiiksi. Mun neulovat ystävät vois vaikka vähän ideoida mun kanssa sitä ;)
Olis muuten kiva tietää seuraatteko te jotain blogeja netissä?? Mä en oikeastaan säännöllisesti lue muuta kuin sitä Kemikaalicocktailia, jota kirjoittaa Noora Schringel (tms) ja on pitänyt jo vuosia blogia. Se käsittelee kaikkia aiheita asiallisesti ja ammattitaidolla, mm.ruokaa, kosmetiikkaa, vaatteita yms.mutta luomujuttuja. Niin ja toinen mitä tulee luettua on Antti Heikkilän blogi. Sen vastaanotolla olis joskus tosi kiva päästä käymään.
Anttihan on kehittänyt sen Pellinki-dieetin, joka on ilmeisen toimiva. Mä muuten ennen luulin, että dieetti tarkoittaa nimenomaan laihdutuskuuria tms.lyhytaikaista juttua, mutta se tarkoittaa elämäntapamuutosta. Kaisa Jaakkolan kirja Hormonidieetti on mulla nyt siskolta lainassa ja se on hirmu mielenkiintoinen. Selkokieltä ja paljon uusia juttuja, ilmeisen totuudellinen myöskin, jossa kirjoittaja tietää todella paljon mistä kirjoittaa. Josta tulikin mieleeni se mun oma kirjan kirjoitus, my dream <3 Mun ongelma on aikatauluttomuus. Mun on hirveän vaikea tehdä asioita aikataulun mukaan tai vaikka olisin miettinyt jotain juttua niin jos mua ei sit huvitakaan niin en tee. En pakota itseäni oikeastaan lainkaan. Tästä tais ollakin jo puhetta :)
To do list-sehän mun kannattaa tehdä, sen avulla mä saan tehtyä, kun siihen ei mitään kelloaikoja lyödä...Hyvä idea, en turhaan siis kirjoittanut tätä silmät ristissä, kun oivalsin vanhan hyvän keinon...hah. Noh, mä oon täysin unohtanut moisen ja juuri nyt se tuntuukin oikein oivalliselta. En mä sitä nyt kyllä tee, kello on 04.10 eli taidan mennä unten ihmemaahan, hyvää yötä <3
Eilen oli tosiaan facebookin ja twitterin avulla mahdollisuus pommittaa Japania ja sen eri instansseja delfiinien teurastuksesta, jota on kovasti nyt muutenkin nostettu ihmisten tietoisuuteen ympäri maailmaa. Se pienen albinodelfun emo teki itsemurhan, kun siltä riistettiin tuo poikanen. Delfiini on ainoa eläin, joka osaa tehdä itsemurhan: se vain lakkaa hengittämästä eli kyse on hyvin hyvin älykkäästä eläimestä. Delfiini on mun voimaeläin. En ole koskaan livenä niitä nähnyt enkä delfinaarioissa halua nähdäkään eli Suomessa yksi tapa on boikotoida Särkäniemeä, koska siellä on delfinaario ja sitä yritetään nyt saada sulkemaan ovensa. Toki siihen liittyy paljon problematiikkaa siellä olevien delfiinien osalta, mutta pääasia lienee, ettei toiminta jatkuisi.
Mä oon ollut joskus sirkuksessa ja kerran kai tivolissa ja mä en pidä niistä. Olin aika nuori silloin, mutta mua jotenkin ahdisti se, kun ne eläimet joutui pienessä tilassa tekemään jotain temppuja, mitä ne ei todellakaan luonnollisissa olosuhteissa tekis. Toki se voi olla ihan piristävääkin, mutta en oikein tiedä mille eläinlajille? Tekeekö koirat mielellään temppuja? Makupalojen tähden ilmeisesti, kissat nyt hyppelehtii mitä ihmeellisimpiä kuvioita, mutta ihan omiin tarkoituksiinsa.
No niin eli toi twiittaus oli ihan hauskaa: mä en oo twitteriä kauheesti harrastanut, mutta se tili mulla oli (sielläkin) luotuna, joten sitten vaan ohjeiden mukaisin hashtageja pommitin menemään. Niitä oli 89 yhteensä ja mä sen vähän yli tunnin aikana sain 129 twiittiä eli copy paste ja twiittaus. Mutta se oli kivaa ja tuntui, että voi tehdä EDES jotain. Se uutisoitiin eri puolilla maailmaa ja aktivismi jatkuu tietenkin edelleenkin. Suosittelen lämpimästi katsomaan elokuvan The Cove, joka on aikamoinen shokkiherätys asiasta, josta itse en sitä ennen tiennyt yhtään mitään. No se tästä aiheesta :)
Ja takaisin kotimaahan: kannabiksen dekriminalisointi on herättänyt laajaa keskustelua, jotka siitä vain uskaltavat puhua. Mä en tajua oikeesti: miksi siitä on Suomessa NIIN vaikea puhua ihan järjellisesti? Tää ei oo nyt mitenkään muuten mun sydämen asia, mutta kantani taisin jo kertoakin: lähinnä toi kyvyttömyys puhua jopa yhteiskunnallisella tasolla on varsin kummallista. Ihan tietoiskumaisena laitan tähän tänään Valviran sivuilta hakemani tiedon alkoholin kulutuksesta viime vuodelta: "Alkoholijuomien tilastoitu kulutus oli viime vuonna 42 miljoonaa litraa absoluuttialkoholia. Asukasta kohden laskettuna tämä on 7,7 litraa. Tilastojen mukaan kulutus väheni edelliseen vuoteen verrattuna 5 prosenttia. Todellisuudessa väheneminen jäi pienemmäksi."
Aika järjetön määrä, kun huomioidaan kuinka paljon Suomessa on ihmisiä, jotka eivät juo yhtään tai jotka juovat todella paljon vähemmän. Ja tuossa luvussa on kyseessä siis puhdas etanoli eli sitä kun lähdetään laimentamaan niin määrät litroissa kasvaa. Olin itse aika järkyttynyt noista luvuista. Toivottavasti keskutelu tästäkin jatkuu rakentavassa hengessä, vaikka en oikeesti tiedä onko se edes mahdollista.
Ensi viikolla meillä on siis tutustumiskäynti Naulakallion Kuuselaan. Se vähän ahdistaa, koska vääjäämättömästi myös siten Hennan lähtö konkretisoituu enkä tiedä mitä sitten tapahtuu. Oma toiveeni on, että Henna saisi apua siihen, että pääsisi kouluun takaisin kiinni ja ehkäpä vielä motivoituisi kunnolla...wishfull thinking...Maybe :)
Joka tapauksessa muutos on iso ja raskaskin, varmasti meille kaikille. Tuli muuten mieleen, että eilen tuli tasan vuosi siitä kiireellisestä sijoituksesta, mikä romahdutti koko siihen astisen elämän aika säleiksi. En halua muistella sitä, mutta päivämäärä tuli mieleen. Outoa muutenkin, kun perhekoko niinsanotusti on pienentynyt viidestä kolmeen ja nyt se pienenee vielä kolmesta kahteen. Hassua, kun tuntuu, että vähän aika sitten lapset oli pieniä ja oikeastaan silloin koko mun maailma, nyt on ollut jo joitakin vuosia itsenäistymistä tai vähintäänkin irtiottoa. Siitä tulee mieleen se Gibranin runo sekä Hectorin biisi Jatkuvuus, Queenin Show must go on myöskin. Niin se elämä menee, aika rientää, joskus paljon nopeammin, kuin tahtoisin.
Katsoin tänään Areenalta Inhimillisen tekijän Rintasyövästä, jossa yhdellä naisista oli ollut jo neljä kertaa rintasyöpä. Ei sitä voi tajuta edes ajatuksen tasolla: neljäs kerta kuulee sen musertavan uutisen. Huh. Siinä oli puhetta myös siitä harhasta, että niin kuin itsellänikin, monilla on semmoinen käsitys, että rintasyöpää hoidetaan nykyään niin hyvin, että sehän on piece of cake, ikäänkuin. Mutta ei se ole. On ihmisiä, joilla se tosiaan uusii tai joilla hoidot eivät auta yms. Eli ne helposti unohtuu, kun on se käsitys, että rintasyöpä on ns.kevytsyöpä. Kannattaa katsoa, jos suinkin kiinnostaa.
Nyt kun mulla on toi sekava lankakasa tossa lattialla, mä ajattelin aloittaa virkkauksella. Selvittelen sitä kasaa kyllä lisää huomenna, mä oon sitä yhden kerran purkanut ja ehkä se näyttää pahemmalta hommalta sit loppujen lopuksi mitä se onkaan. Toivotaan niin. Mulla on itse asiassa vieläkin tallella semmoinen viininpunainen villapuseron etu-ja takakappale, jotka olen ihan itse kutonut siis varmaan joskus kahdenkympin tienoilla, mutta hihoihin asti en päässyt. En halunnut kuitenkaan sitä hävittää, koska työ on "keskeneräinen"; saiskohan sillä jonkun ennätysen rikottua, jos kutois hihat ja tekis valmiiksi?? Ehkä maailman nopein tai jotain...No joo, tykkään siitä väristä ja siihen voisi tehdä vaikka erivärisetkin hihat. Tosin mulle se ei enää mahdu, koska olin puolet kaposempi silloin, mutta ehkä sen vois jollekin antaa. Tai ehkä mä mietin sitä sitten, KUN (ei jos vaan kun) mä saan sen kokonaan valmiiksi. Mun neulovat ystävät vois vaikka vähän ideoida mun kanssa sitä ;)
Olis muuten kiva tietää seuraatteko te jotain blogeja netissä?? Mä en oikeastaan säännöllisesti lue muuta kuin sitä Kemikaalicocktailia, jota kirjoittaa Noora Schringel (tms) ja on pitänyt jo vuosia blogia. Se käsittelee kaikkia aiheita asiallisesti ja ammattitaidolla, mm.ruokaa, kosmetiikkaa, vaatteita yms.mutta luomujuttuja. Niin ja toinen mitä tulee luettua on Antti Heikkilän blogi. Sen vastaanotolla olis joskus tosi kiva päästä käymään.
Anttihan on kehittänyt sen Pellinki-dieetin, joka on ilmeisen toimiva. Mä muuten ennen luulin, että dieetti tarkoittaa nimenomaan laihdutuskuuria tms.lyhytaikaista juttua, mutta se tarkoittaa elämäntapamuutosta. Kaisa Jaakkolan kirja Hormonidieetti on mulla nyt siskolta lainassa ja se on hirmu mielenkiintoinen. Selkokieltä ja paljon uusia juttuja, ilmeisen totuudellinen myöskin, jossa kirjoittaja tietää todella paljon mistä kirjoittaa. Josta tulikin mieleeni se mun oma kirjan kirjoitus, my dream <3 Mun ongelma on aikatauluttomuus. Mun on hirveän vaikea tehdä asioita aikataulun mukaan tai vaikka olisin miettinyt jotain juttua niin jos mua ei sit huvitakaan niin en tee. En pakota itseäni oikeastaan lainkaan. Tästä tais ollakin jo puhetta :)
To do list-sehän mun kannattaa tehdä, sen avulla mä saan tehtyä, kun siihen ei mitään kelloaikoja lyödä...Hyvä idea, en turhaan siis kirjoittanut tätä silmät ristissä, kun oivalsin vanhan hyvän keinon...hah. Noh, mä oon täysin unohtanut moisen ja juuri nyt se tuntuukin oikein oivalliselta. En mä sitä nyt kyllä tee, kello on 04.10 eli taidan mennä unten ihmemaahan, hyvää yötä <3